Wennen aan minder zoete smaak en minder vaak zoetigheid eten

Op hoeveel momenten per dag eet of drink jij gewoonlijk iets zoets? Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om op meerdere momenten per dag naar zoetigheid te grijpen. Bij het ontbijt en de lunch brood met hagelslag, chocoladepasta of andere suikerwaren. ‘s Avonds een kant-en-klaarmaaltijd waarin veel suiker zit, koken uit een pakje of potje dat veel suiker bevat of koken met vaak sauzige ingrediënten zoals ketjap, ketchup, mayonaise e.d., waarin fabrikanten ook hele gulle scheppen suiker gooien. Tussendoor diverse kopjes koffie/thee met suiker, een stuk fruit, een glas sap, een chocoladereep hier, een zakje snoep daar, een zoet broodje bij de koffie, een stuk taart als er iemand jarig is en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Met zo’n gemiddeld eetpatroon kom je aan veel zoetmomenten per dag, met per keer vaak ook een flinke dosis suiker. Als je stopt met geraffineerde suiker, krijg je het waarschijnlijk moeilijk als je simpelweg je geraffineerde suiker vervangt door ongeraffineerde of minder geraffineerde zoetmiddelen.

Zoet vraagt om vaker zoet

Dat komt omdat je hersenen door de vele zoetmomenten net zo veel zoetprikkels blijven krijgen als toen je nog geraffineerde suiker had. Zo blijft je lichaam gewend aan vaak zoet eten en blijf je dus ook steeds verlangen naar de volgende zoete hap. Het kan in dat geval ook moeilijker zijn om geen geraffineerde suiker te eten. Door de veelvuldige zoetsignalen aan je hersenen wordt misschien de verleiding groot om toch naar de suikerwaren te grijpen: dat is ‘het zoet dat je kent’.

Toen wij stopten met geraffineerde suiker, stapten we over naar een eetpatroon met veel minder zoetmomenten. We zijn minder gezoete producten gaan eten en meer natuurlijke producten: onbewerkte noten, fruit en groenten bijvoorbeeld. Doordat we minder producten aten met toegevoegd zoetmiddel, proefden we de natuurlijke zoetkracht van groenten en fruit steeds beter en konden we daar ook beter van genieten. Deze natuurlijke producten kwamen voor een deel in plaats van de producten met suiker en dus aten we automatisch minder vaak per dag iets zoets. Daardoor nam de behoefte aan gezoet voedsel vanzelf verder af. We bereikten een toestand waarin we geen behoefte hadden aan heel veel zoetmomenten per dag en al helemaal niet in de extreem zoete smaak van geraffineerde suiker.

Wij vinden het belangrijk om natuurlijke zoetmiddelen niet te gebruiken als een één-op-één vervanger van ons oude suikergebruik. We eten suikervrij en grotendeels zoetmiddelvrij, met tussendoor af en toe iets gezoets. Daarvoor gebruiken we dan soms natuurlijke zoetmiddelen, omdat die volgens ons minder slecht zijn dan geraffineerde suiker. Suikervervangers zijn dus geen wondermiddel dat altijd en overal toegepast kan worden.

Iets wat uit een potje of flesje komt, zoals agavesiroop of kokosbloesemsuiker, is nooit een product direct uit de natuur, zoals een appel. Het is dan altijd op een of andere manier bewerkt om het uit de plant in het potje of flesje te krijgen. Je kunt dan ook het beste iets zoeten door vers fruit te gebruiken. Een appeltaart waarin appel het enige zoetmiddel is, brood belegd met aardbeien, stukjes mango door je yoghurt etc.

Hoeveel mag je dan nemen?

Ik kan je niet voorschrijven wat goed voor je is, maar wel vertellen hoe ik het zelf aanpak. Ik schat dat ik per week ongeveer drie eetlepels agavesiroop binnenkrijg dankzij onze recepten. Ook eet ik wel eens iets met kokosbloesemsuiker of een andere suikervervanger, dus misschien de ene week nog een eetlepel daarvan en de andere niet. In totaal is dat veel minder toegevoegd zoetmiddel dan ik at vóórdat we stopten met geraffineerde suiker. De suikervervangers vliegen er bij ons dus niet bepaald doorheen.

Op brood eet ik meestal geen zoet meer. In ons avondeten gebruiken wij zelden tot nooit toegevoegde zoetmiddelen. Mijn ontbijt is nog altijd een schaaltje gesneden fruit. Dat is mijn eerste zoetmoment van de dag, later op de dag kan ik dan nog een tweede of derde moment hebben waarop ik iets zoets eet: een gedroogde abrikoos of een carobewafel of zoiets.

Alleen als ik koekjes heb gebakken of bijvoorbeeld Anna een ander zoet recept heeft gebakken, eet ik wat vaker op een dag zoet. Extreem zoet zijn onze recepten overigens niet. Ook maken we eigenlijk zelden meer dan twee keer per week zoiets. Ik eet regelmatig een bakje rauwe groenten, zoals tomaatjes, paprika, worteltjes. Dat reken ik niet echt als zoetmoment, maar smaakt me wel erg goed.

Het is geen goed idee om heel veel natuurlijke suikervervangers te eten. Als je elke dag een van onze recepten maakt en helemaal in je eentje opeet, krijg je per week véél meer zoetmiddel binnen dan wij en ben je waarschijnlijk niet gezond bezig. Als je in plaats van alle suiker die je at evenveel agavesiroop, kokosbloesemsuiker of een andere vervanger gaat eten, zul je nauwelijks gezonder worden dan daarvoor en misschien zelfs ongezonder. Eet (ge)zoet met mate en dus vooral ook niet te vaak.

Makkelijker zonder suiker

Als je meer natuurlijk voedsel eet en minder voedsel met toegevoegde zoetmiddelen, kun je beter genieten van deze natuurlijke voeding. Dat maakt het makkelijker om minder vaak per dag naar gezoete producten te grijpen. Dat zorgt er weer voor dat je hersenen minder gaan vragen om zoet. In die toestand wordt je leven niet beheerst door de constante drang naar zoet en strooptochten naar eten dat extra zoetmiddel bevat. Alle voordelen van eten zonder geraffineerde suiker zijn op deze manier binnen handbereik.

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

10 reacties op “Wennen aan minder zoete smaak en minder vaak zoetigheid eten” - Geef jouw reactie

  1. Een enkele keer eet ik iets wat ik erg lekker vind en waar ik dan een uitzondering voor maak, bv Hazelnootschuim gebak van Maison Kelder -als je regio Den Haag woont ken je het waarschijnlijk- en in de zomer een ijsje en na een diner een zoet dessert.; Ik kies er dan ook bewust voor en weet dat ik na 1-2 uur weer enorme rtrek in zoet krijg maar dat is makkelijk te negeren omdat je weet waardoor het komt en dat het ook zo weer weg is.
    Als ik 1-2x per jaar iets bak doe ik dat ook met gewone suiker. Baksels met andere middelen zijn toch niet helemaal mijn smaak. Ik neem dus eigenlijk iets echt “slecht” dan vaker iets “gezonder” bereid, gewoon een keuze.

  2. Mooi artikel heb je geschreven, Marger! Goed uitgelegd hoe suiker(zoet-)verslaving werkt en vooral hoe je het kunt ondervangen.
    Dankjewel

  3. Goed artikel. Ik ben ook al een tijdje bezig met suikervrij. Maar ik merk dat ik het zoete vervang door meer zout te eten. Zo eet ik meer nootjes, chips e.d. Ik ben zelfs aangekomen. Terwijl ik goed bezig was met afvallen. Dit artikel maakt e.e.a. duidelijk. Bedankt.

  4. Ik sluit me volledig aan bij de bovenste reacties. Erg goed artikel en echt eentje om afentoe terug te lezen om niet de fout in te gaan. Je bent geneigd opeens alles te gaan vervangen en inderdaad nog meer zoet binnen te krygen dan je voorheen deed. Heel erg bedankt echt een eye opener.

  5. Beste Marger, Ik ben sinds een aantal dagen bewust van het feit dat mijn eetpatroon van invloed is op hoe ik me voel. Met name de suikers die me erg moe maken. Ik denk dat dit komt door het steeds opjagen van m’n bloedsuikerspiegel door het eten van iets zoets en het omlaag schieten van die bloedsuikerspiegel. Wat vermoeidheid en behoefte aan suiker oproept. Ik ben aan het testen met minder zoet op brood en tussendoor. En vervang dit nu met noten, fruit en rozijntjes. De recepten en tips die ik op deze site vind verwijzen naar andere zoetstoffen. Hebben die dan geen invloed op de bloedsuikerspiegel? En hoe zit dit dan met de natuurlijke suikers? Ik mis nl wel m’n koekje, ontbijtkoek en eet nu alleen kaas op brood. Hoe zit het met vleeswaren?
    Misschien wil je me wat opweg helpen?
    Groet,
    Annemiek

  6. Annemiek, natuurlijke suikervervangers zoals agavesiroop die vooral fructose bevatten, hebben geen invloed op de bloedsuikerspiegel, maar dat betekent niet dat je er onbeperkt van kunt eten. Zie https://suikerwijzer.nl/agavesiroop-en-het-eventuele-gevaar-van-fructose/. De glycemische index van een product geeft aan of het snel in je bloed wordt opgenomen of niet. Het is de vraag of je er blindelings op kunt vertrouwen dat de GI-waardes op de verpakking van suikervervangers wel klopt. Over palmsuiker wordt bijvoorbeeld beweerd dat de GI erg laag is, maar we hebben aanwijzingen dat de GI van palmsuiker nauwelijks afwijkt van die van witte suiker.

    Per zoetmiddel kun je nagaan welke suiker er voornamelijk in zit. Als het voornamelijk fructose is, zal de GI van het zoetmiddel waarschijnlijk vlakbij die van fructose liggen. Als het voornamelijk sucrose (witte suiker) of maltose is, zal de GI veel hoger liggen, in de buurt van die van sucrose en maltose dus.

    Onze aanpak is om in ten eerste véél minder zoetigheid te eten dan de gemiddelde Nederlander. Ten tweede zullen we voor iets zoets bij voorkeur vers fruit nemen. Ten derde maken we af en toe iets lekkers met een alternatief zoetmiddel, maar gebruiken we het zoetmiddel met mate en doen we dit ook echt maar af en toe en niet dagelijks.

    Op die manier heeft bijvoorbeeld een plakje supermarktham op brood weinig effect op ons, omdat daar heel weinig suiker in zit, maar een koekje of stuk taart een stuk meer, omdat dat in een keer veel meer grammen suiker betekent.

  7. Ontbijtkoek vooral die met gember is zooooooo verslavend voor mij, kan er niet afblijven.

    Nu maak ik het tegenwoordig zelf met maar 1 el. honing en 1 et. suikervrije appelperenstroop en klein scheutje van het vocht dat bij gember in pot zit, dat is dan wel suikerstroop maar op de hele ontbijtkoek niet veel.- en veel stukjes gember natuurlijk.

  8. oohh! wat goed!

    deze website is een goede vondst!

    Omdat ik sukkel met MS, heb ik veel last van vermoeidheid. Hierdoor is het natuurlijk nog eens EXTRA belangrijk om op je eten te letten.

    Helaas lukt me dit momenteel echt niet. Op de momenten dat ik me echt slap en belabberd voel, grijp ik naar een straffe koffie met zoetmiddel of suiker, en naar snoep. Door de korte energiestoot kan ik weer eventjes verder, maar een paar uur later zit ik met hetzelfde probleem (alleen wordt de dosis dan verhoogd ;-)).

    Ik moet mijn vicieuze cirkel weten te doorbreken… Hopelijk kan deze website me wat inspiratie geven!

    Marijke

  9. Als kleine jongen van mijn eerste kermis geld een marsreep gekocht,na de eerst hap smeet ik het onding over mijn rug de bosjes in ,gatverdamme wat een verschrikkelijk zoete hap was dat.
    Inmiddels ben ik ook helemaal geconditioneerd in het eten van zoetigheid en snaai ik er ook op los als na Sintemaarten er nog wat snoepwerk over is.

  10. Met een echte zoetekauw als man, die presteert het nog om een bak yoghurt met gele vla van een extra schep suiker te voorzien. Wil hem dolgraag ook afhelpen van zijn verslaving onder het mom van samen staan we sterk… Een extra stimulans.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.