Suikervrije yummies met cacao en appelstroop

Deze yummies zijn heel makkelijk om te maken en je hebt er weinig ingrediënten voor nodig. Ze zijn heel handig als tussendoortje! Simpel gezoet met appelstroop! Ze hebben geen oven nodig en zijn ook nog eens veganistisch.

Je kan een yummie aan je kinderen meegeven naar school, of zelf meenemen naar je werk. Doe het dan wel in een bakje of zakje apart van je andere etenswaren.

yummiesYummies (zonder suiker)
voor ongeveer 6 stukjes

2 rijstewafels
2 volle eetlepels appelstroop
2 volle eetlepels pindakaas (suikervrij, het liefst biologische)
1 eetlepel cacaopoeder
snufje zout

 

 

Ik gebruik zelf appelperenstroop van Zonnatura in dit recept. Gebruik een appelstroop die vrij zoet smaakt, sommige soorten zijn te zuur.

  • Doe de rijstewafels in een ruime zak. Maak ze klein door met je handen op de zak te duwen, of door er met een deegroller overheen te rollen tot het kleine stukjes zijn.
  • Zet een steelpannetje op middelhoog vuur.
  • Doe de appelstroop en het zout in ‘t pannetje en laat het warm worden. Als het gaat bubbelen, staat je vuur iets te hoog. Roer door.
  • Voeg de pindakaas en cacaopoeder toe en roer het goed door elkaar.
  • Voeg de stukjes rijstewafel toe en roer door met een pollepel.
  • Zet het vuur uit en laat het mengsel wat afkoelen.
  • Doe het mengsel in een bakje van ongeveer 10 x 10 c.m. Ik gebruik een plastic bewaarbakje met deksel, zodat ik het makkelijk in de koelkast kan bewaren.
  • Met de bolle kant van een lepel maak je de bovenkant van het mengsel mooi glad.
  • Laat het verder afkoelen en zet dan minimaal een halfuur in de koelkast.
  • Zodra het redelijk hard is geworden, kan je het in ongeveer 6 stukken snijden en lekker opeten!
  • Je kan ze een paar dagen in de koelkast bewaren.

 yummie in de hand

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

23 reacties op “Suikervrije yummies met cacao en appelstroop” - Geef jouw reactie

  1. Ik heb deze yummies gemaakt met hazelnootpasta en ze zijn echt verrukkelijk. Wat een inspirerende recepten heb je toch!

  2. Waar kan ik biologische suikervrije pindakaas halen, of hoe heet het merk? Heb nu biologische staan en notenpasta (zonder suiker).

  3. Amailtje,
    Wij vinden de crunchy pindakaas van Horizon. Dat zijn vrij grote potten, verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel.

  4. @ amailtje Veel supermarkt pindakaas potten zijn ook suikervrij (wel goed etiket lezen) maar dan niet biologisch… scheelt een ritje naar de biologische winkel als het enkel om suikervrij gaat

  5. Suikervrije pindakaas van Calve. De originele met het bruine deksel. Suikervrij, helaas niet bio!

  6. Bedankt voor jullie reacties! Ik zag dat mijn pot notenpasta ook van Horizon is, dus dan moet de pindakaas vast wel in de buurt staan bij de winkel. Ik heb nu ook biologische van de AH (met suiker) staan voor manlief. De meeste biologische krijgt een olielaag bovenop en dat is niet goed voor zijn ochtendhumeur. Ga het zeker eens proberen te maken!

  7. Superlekker, deze yummies! Ik ga ze zéker vaker maken! Als je het verdeelt in 6 stukjes, is het maar 50 kcal per stuk! Da’s toch een lekker tussendoortje!

  8. heb het toch niet met de cashewpasta gemaakt, vind deze namelijk niet zo lekker.
    De pindakaas die we hebben heeft wel dextrose.
    Ik moest wel extra appelstroop erbij doen anders kreeg ik het niet aan elkaar vastgeplakt. De rijstewafels wilde niet plakken aan het mengsel.

  9. Hallo,

    De appelstroop, dan moet je wel die van zonnatura nemen want die is suikervrij.
    van rijstewafels weet ik niet zeker of ze suikervrij zijn.

  10. Oef, deze yummies lijken me echt heerlijk. Ik ben een ontzettende zoetekauw (Vata type in de Ayurveda) en smul niet volledig suikervrij, maar vaak wel zoetigheden met agave siroop, tarwestroop en dat soort ingredienten. Mijn zoontje (volgende week 1) heeft nog geen suiker gehad en ik wil dat ook zo lang mogelijk uitstellen.

    Deze site heb ik direct in mijn bookmarks gezet :-)
    Zoveel inspiratie. Dankjewel voor de moeite om dit allemaal met je lezers te delen.

    Groetjes en tot op Twitter ;-)
    Kirstin (OSKAR en ik)

  11. ze zijn echt heerlijk.
    Het helpt ook zo goed tegen de zoete trek. Neem ze dus ook altijd in de middag…;) Het is zo gepiept qua klaar maken.

  12. ik ben heel benieuwd. Ik heb het nooit gegeten en ken het ook niet. Maar de lekkere trek, met name rond een uur of 3-4-5 is herkenbaar….en dan is kans op snaaien bij de benzine pomp erg aantrekkelijk. Meestal probeer ik een appel of rauwe groenten in mijn tas mee te nemen…maar nu ga ik ook yummies proberen.

  13. Ik had ze ook nog nooit gegeten, maar ze zijn te lekker. Zelfs zonder cacao, die was ik eerst vergeten erdoor te doen!

  14. Vandaag voor het eerst yummies gemaakt.
    Reactie van mijn vriend: jammie, yummies zijn jammie
    (geen vertaling nodig denk ik)
    Vond ze zelf ook lekker.

  15. Net geprobeerd de yummies te maken. Maar toen ik de cacao en pindakaas toevoegde werd het echt een vrij dikke pasta. Stukjes rijstwafels erdoor gedaan wn had toen iets wat er wel op leek. Maar het was veel te weinig om een hele vorm van 20 bij 20 mee te bedekken… Weet iemand wat er fout kan zijn gegaan? De appelstroop niet warm genoeg laten worden? Alvast bedankt!

  16. Marisa,
    Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een foutje gemaakt, de vorm is ongeveer 10×10 in plaats van 20×20 c.m. Sorry, ik heb het meteen aangepast in het recept.

    Het kan eraan liggen dat de pindakaas die je gebruikt misschien wat droger is, of jouw ‘eetlepels’ zijn kleiner dan ik bedoel en moet je er wat meer van in doen. Ik gebruik flink volle eetlepels. Hopelijk ben je hiermee geholpen.

  17. Bedankt Anna! Die kleinere maat helpt al een hoop. De volgende keer ga ik gewoon iets meer appelstroop en pindakaas gebruiken. Ik he de Calve pindakaas naturel. Die kan wat droog zijn inderdaad.

  18. Heeeerlijk!!

    Soms heb je van die buien dat je echt neigt naar zoetigheid, dit is dan een goede gezonde oplossing

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.