Sterker dan suiker

Om inspiratie op te doen en meer te leren over suikervrij eten, krijg ik graag ideeën en tips van anderen. Een van de manieren om deze te krijgen, is het lezen van boeken over gezond eten.

C.SU_SONJA_SUIKER_JUN08_2.inddSterker dan suiker (2008)
-bevrijd jezelf van je suikerverslaving
Sonja Kimpen

De Belgische Sonja Kimpen schreef al eerder vier andere boeken over een gezonde levensstijl en haar nieuwste boek gaat over hoe je van een suikerverslaving af komt. Ze presenteerde in België tevens twee televisieprogramma’s (Je bent wat je eet en Terug in je trouwkleren), dat zijn beide Belgische versies van de Britse programma’s van voedingsgoeroe Gillian McKeith.

Ik ben positief over het uitgebreide persoonlijke verhaal van Sonja over haar suikerverslaving en hoe ze daar vanaf kwam. Tevens vind ik het goed dat ze best veel achtergrondinformatie geeft over geraffineerde suiker en wat het met je lichaam doet. Het trainingsplan zou ik mensen echter niet aanraden.

Trainingsplan: in 21 dagen van je suikerverslaving af
Sonja heeft een trainingsplan opgesteld om in 21 dagen van je suikerverslaving af te komen, om vervolgens ‘suikeraandachtig’ door het leven te gaan. Waarom duurt de training 21 dagen? Na 21 dagen zou je je ingesleten gewoonten kunnen veranderen in nieuwe gewoonten. Haar plan is opgedeeld in 4 fases. Fase 1 bevat een aantal tips die je kan opvolgen, zoals alle ‘gadgetvoeding’ (o.a. geraffineerde suikers, witte rijst, lightproducten) de deur uit en hoe je gezonde boodschappen doet. In de tweede fase ga je ontgiften en ontwennen van geraffineerde suiker. Hiervoor staan een aantal recepten achterin het boek. Fase 3 is de suikeralerte fase, waar je leert om alert met suiker om te gaan. Dat wil zeggen dat je van Sonja af en toe best een snoepje of een stuk taart mag eten, maar de producten met ‘gadgetsuiker’ mogen niet meer dan 10% van je voeding uitmaken. Als laatste is er de suikerbewuste fase, die een jaar lang duurt. Ze noemt dit een stageperiode, waarna je suikeraandachtig door het leven kunt gaan.

Trainingsplan is geen aanrader
Waarom ben ik niet zo positief over het trainingsplan van Sonja Kimpen? Ze wil mensen van hun suikerverslaving afhelpen, wat heel goed is, maar ik ben er een voorstander van om sowieso zo min mogelijk geraffineerde suiker te eten, ook al ben je niet (meer) verslaafd. Volgens het plan van Sonja eet je na een bepaalde periode weer af en toe geraffineerde suiker. Ik weet wat voor effect deze suiker op mijn lichaam heeft en heb daarom geen enkele behoefte om af en toe een snoepje of een stuk taart (met geraffineerde suiker) te eten. Volgens de schrijfster is dit heel moelijk vol te houden, daarover verschil ik met haar van mening. Ik weet namelijk uit eigen ervaring dat het helemaal niet moeilijk is.

Misschien heeft haar standpunt iets te maken met haar etensstijl. Zo schrijft ze voor om per dag een ontbijt, lunch en diner te eten én twee tussendoortjes. Daar is niks mis mee, maar de tussendoortjes zijn bijvoorbeeld een halve mango, of tomatensoep. Heel lekker, maar soms heb je behoefte aan een koekje of iets dergelijks. Sonja schrijft daarom voor om na de 21 dagen van het trainingsplan weer af en toe gewone lekkernijen te eten, speculaaspop amandel 250g 1,60ik zou voorschrijven om al zodra je stopt met geraffineerde suiker af en toe suikervrije lekkernijen te eten. Suikervrij eten moet lekker zijn en voldoening geven en dat kan, je leven lang! Daarvoor hoef je geen korrel geraffineerde suiker te eten.

Kinderen en suiker
Positief vind ik dat er in Sterker dan suiker ook aandacht wordt besteed aan de suikerverslaving van kinderen en hoe je ze helpt om daar vanaf te komen. Onderscheid wordt gemaakt in verschillende levensfasen van de kinderen en hoe je speciale momenten aanpakt (zoals verjaardagsfeestjes en Sinterklaas). Het is jammer dat ze zegt dat je je kinderen best een speculaaspop of iets dergelijks mag geven rond de feestdagen, want er zijn zoveel suikervrije alternatieven die kinderen ook heerlijk vinden.

Koop ‘Sterker dan suiker’ online

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

4 reacties op “Sterker dan suiker” - Geef jouw reactie

  1. hoi, ben het helemaal met je eens,
    ik ben binnen een week afgekickt van de suiker en heb er nu totaal geen moeite meer mee.
    heb wel een week lang heftige ontwenningsverschijnselen gehad…..

    gisteren op een verjaardag nog weer gezien wat voor schade suikers aanrichten, de kinderen van mijn zus aten zo per kind DRIE!! stukken taart op en dronken bij elk stuk ook nog eens een blikje cola…..OMG. en dan maar klagen dat ze allemaal te dik zijn.

    ik heb er naar zitten kijken en had zelf geen enkele behoefte om ook een stukje te nemen, was zeer content met mijn kopje koffie (met slagroom, want koffiemelk zit ook vol suiker)

    zelf ben ik nu acht maanden suikervrij, maak alles waar men suiker instopt nu zelf (vooral de mayo) en ben na drie maanden zelfs van mijn eczeem afgeraakt, waar de beste dermatologen van het land niets aan konden doen.

    kun je nagaan wat suiker met je lichaam doet. ik moet nog wel een tijd wachten voor ik mijn energiepeil terugkrijg vrees ik, omdat mijn bijnieren uitgeput zijn, en het herstel daarvan duurt tot wel anderhalf jaar (als het al herstelt)

    hoe dan ook, weten wat suiker met je doet (zelfde effect als alcohol, dat is immers ook suiker, alleen merk je het niet direct) en er daarna bewust minder of liever niets meer van nemen juich ik van harte toe, maar dat afwennen doe je beter ineens en voor altijd!!

    groetjes, Anita

  2. Wow anita, wat een goede resultaten!
    Bijzonder he om te ervaren hoe het kan gaan als je geen suiker meer eet!
    Ikzelf was niet meer moe, geen hoofdpijn meer, minder last van mijn gewrichten, niet meer misselijk en mijn stemming verbeterde ook nog eens!
    Helaas bleef ik maar afvallen! Ik had op een gegeven moment ondergewicht, terwijl ik alles at wat maar los en vast zat, behalve suiker dan.
    Toen weer “normaal” eten geprobeerd, met de suikers die daarbij horen. Geen ondergewicht meer, maar moe moe moe!
    Nu maar weer even een poosje op Suikervrij, en daarna maar op zoek naar een gulden midden weg hoop ik!
    Ciao! Annhir

  3. Ik vind dat Sonja Kimpen het wel slim en realistisch heeft aangepakt door te stellen dat af en toe geraffineerde suiker niet zo erg is. Natuurlijk is het het gezondst om helemaal geen suiker meer te eten, maar de gemiddelde westerling houdt simpelweg van wat koektaartcakesnoepijschipsetc op z’n tijd. Aangezien Sonja ook televisie heeft gedaan, is haar doelgroep waarschijnlijk de massa. En die kun je denk ik beter benaderen op zo’n manier, af en toe suiker, als je wilt dat je methode/boek effectief is.

  4. Ik heb veel gehad aan het boek ‘zonder suiker’ van Anne Marie Reuzenaar. Het is vergelijkbaar met het boek sterker dan suiker. Ik vind zonder suiker wat toegankelijker, de recepten zijn simpeler en met ingrediënten die je over het algemeen in huis hebt.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.