Kies de groenten eerst

Verse groentenEen van de beste manieren om minder of geen suiker te gaan eten is meer groenten eten. Van de ongeveer 398.254 verschillende diëten die er waarschijnlijk bestaan, gok ik dat er drie zijn die tégen het eten van groenten zijn. De rest is het er wel over eens dat groenten de basis vormen van de voeding van een mens. Als je suikervrij eet, krijg je minder calorieën binnen uit geraffineerde suiker en kun je dus elke dag nog veel meer calorieën uit groenten eten.

Veel groenten eten is alleen niet voor iedereen zo makkelijk. Een eenvoudige stap is om bij het boodschappen doen en het klaarmaken van een maaltijd altijd als eerste voor de groenten te kiezen en dan pas de rest aan te vullen.

Maar wacht eens even, ik lust helemaal geen groente!

O, is dat zo? De vriendelijkste manier om daarop te reageren is: kletskoek! En nee, dat is geen exotische groente. Serieus, iedereen lust groente. Mensen worden in de mensenfabriek gebouwd met onderdeeltjes die geoptimaliseerd zijn om groenten te eten, inclusief de juiste afstelling van onze smaakpapillen.

Het kan wél dat je verleerd bent om groente te eten. Gebruik dan geen smoesjes om ze niet te eten, maar ga gericht onderzoeken waarom je denkt dat je ze niet lust en hoe je dat kunt veranderen. Je hoeft niet meteen alles te lusten, bouw het desnoods in kleine stapjes op.

OK, ik lust ze, maar hoezo eerst?

Groenten bevatten veruit de meeste bouwstoffen die je lichaam nodig heeft. Een aannemer richt zich ook eerst op de fundering en het geraamte van een huis en niet op de verf van de kozijnen of de knop van de voordeur. Als je een maaltijd gaat bereiden en eerst bedenkt welke groenten je gaat eten, kun je de groenten al niet meer vergeten of weglaten en heb je dus een garantie op die gezonde bouwstoffen.

Als je dit niet alleen bij het diner doet, maar ook bij de andere maaltijden, krijg je in no-time meer dan je minimale dagbehoefte aan groenten binnen. Je traint al snel je hersenen om vanuit groenten te denken, wat gezondheid voorop stelt en niet suiker of verlangen naar zoetigheid.

De boodschappen

Wij maken altijd een boodschappenlijst voordat we naar de winkel gaan. Dat verkleint de kans op impulsaankopen, maar maakt je ook bewuster van welke dingen je wilt gaan eten. We doen twee keer per week boodschappen voor een aantal dagen en daar maken groenten altijd een belangrijk onderdeel van uit. We zorgen dat we altijd lekkere groenten in huis hebben zodat we bij een maaltijd keus hebben, maar ook nooit zonder komen te zitten en dat als excuus zouden gebruiken om maar een dag geen groenten te eten.

Bij het maken van de boodschappenlijst kun je dus ook beginnen met groenten opschrijven. Ik begin altijd met de favorieten, in ons geval paprika, komkommer, tomaatjes, spinazie en avocado. Die wil ik altijd in huis hebben zodat we er steeds naar kunnen grijpen. Daaromheen kopen we wisselende groenten, deels afhankelijk van de prijs en het seizoen.

De maaltijd bereiden

Zoals ik al schreef, kun je streven naar groenten bij elke maaltijd. Dan wordt het al een stuk lastiger om echt ongezond te eten. Vind je het raar om te ontbijten met groenten? Denk eens aan een energiegevende groene smoothie of een boterham met komkommer, tomaat, avocado(spread) etc. Groente hoeft niet meteen een kwartier roerbakken te betekenen, of een half uur sperziebonen koken (Tip: kook je sperziebonen NOOIT een half uur, getver!).

Nog wat meer tips:

  • Bedenk welke groenten je op dit moment lekker zou vinden
  • Als je dat nog moeilijk vindt, bedenk dan welke groenten je nu in elk geval zou kunnen eten en ga het gewoon doen.
  • Kies bij die groenten gezonde aanvullende voedingsmiddelen. Eiwitrijk voedsel vult flink en kun je dus als tweede kiezen: eieren, noten, zaden of peulvruchten bijvoorbeeld.
  • Leef je niet uit op koolhydraten, dus geen grote stapel boterhammen of pannenkoeken, borden vol pasta of rijst. Kijk eens of je de nadruk op de groente kunt leggen en koolhydraten als aanvulling kunt zien, bijv. één snee brood of één opscheplepel rijst.
  • Kijk of je het in deze samenstelling al lekker vindt en voeg anders een smaakmaker toe: wij variëren eindeloos met producten als zwarte peper, limoensap, tahin, knoflook, ui, gember, tamari en groentenbouillon. Verse kruiden doen het ook vaak goed.

Zo kun je duizenden verschillende maaltijden samenstellen. Het water loopt me in de mond als ik dit schrijf en misschien was jij net als ik nu al weer vergeten dat er suiker bestaat!

Gepost in rubriek Tips

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.