Het ultieme gezondheidsplan

 

Om inspiratie op te doen en meer te leren over suikervrij eten, krijg ik graag ideeën en tips van anderen. Een van de manieren om deze te krijgen, is het lezen van boeken over gezond eten.

9032510916Het ultieme gezondheidsplan (2006)
Gillian McKeith

Het ultieme gezondheidsplan belooft een leven lang slank en een gezond lichaam. Het eetplan bevat geen suiker, zuivel en tarwe en vrijwel geen vlees. Ik heb het zeven dagen uitgeprobeerd.

Gillian McKeith

Gillian McKeith is bekend van televisie, elke zaterdag zendt RTL8 haar programma ‘Wat je eet ben je zelf ‘ uit. Daar helpt ze zeer dikke mensen aan een gezonder voedingspatroon door ze eerst de schok van hun leven te geven (ze stalt alles wat deze persoon in een week allemaal naar binnen werkt op tafel uit) en vervolgens moet haar gezondheidsplan gedurende acht weken strikt worden gevolgd (eetplan en beweging). Ik waardeer het dat Gillian deze mensen met obesitas helpt om een gezonde richting in te slaan, maar ik ben natuurlijk vooral geïnteresseerd waarom zij geen suiker gebruikt.

Geen toegevoegde suiker

Volgens Gillian kun je voedingsmiddelen waar suiker (of een andere naam voor suiker) als eerste of tweede op het etiket staat vermeld, het beste mijden. Suiker veroorzaakt snelle schommelingen in je bloedsuikerspigel en energieniveau. Kort na het eten van suiker daalt je energieniveau, waardoor je alleen nog maar meer behoefte hebt aan suiker. Als je teveel suiker eet, kan dit leiden tot gewichtsproblemen en bovendien krijg je te weinig gezonde voedingsmiddelen binnen.

Mijn ervaring: zeven dagen Gillian

Hoewel ik gezond eet, was ik nieuwsgierig of dit gezondheidsplan effect zou hebben op mijn lichaam en wát de effecten dan zijn. Daarom heb ik het eetplan zeven dagen uitgeprobeerd. De vruchtensmoothies ‘s ochtends zijn heerlijk en die zal ik nog vaak nemen. De lunch en het diner van McKeith bevatten erg vaak bonen (witte bonen, adzukibonen, mungbonen, enz.) en veel rauwkost. De rauwkost is volgens haar de enige bron van voedingsenzymen. Maar dat het eten van veel rauwe groenten echt zo goed voor je is, valt -wat mij betreft- nog te bezien. Sommige voedingsdeskundigen zeggen namelijk dat het eten van veel rauwe groente juist niet goed voor je is en mijn lichaam is het daarmee eens.

Nadat ik zeven dagen het eetplan van Gillian McKeith had gevolgd, vond ik het wel weer genoeg geweest. Mijn lichaam had genoeg van al die bonen en rauwkost. Wel gaf deze manier van eten me voldoende energie en een vol gevoel. Ik had dagenlang geen behoefte aan koekjes, chips of iets dergelijks. Maar deze zevende dag kreeg ik een immense behoefte aan appeltaart (zonder suiker). Mijn lichaam gaf me allerlei signalen: ik wil geen bonen meer en niet zoveel rauwkost en ik heb zin iets lekkers! Ik was een kleine kilo afgevallen, maar ik denk niet helemaal terecht. De grote hoeveelheden rauwkost kreeg ik niet allemaal opgegeten.

Al met al raad ik het eetplan van Gillian McKeith niet aan. Er zijn genoeg andere ‘eetplannen’ die je kunt volgen om een gezonde manier van eten aan te leren. Bovendien is het belangrijk af en toe iets ‘lekkers’ te eten, zoals een stuk appeltaart (zonder suiker).

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

6 reacties op “Het ultieme gezondheidsplan” - Geef jouw reactie

  1. Beste Anna,

    Ik heb 3 boeken van Gillian. Helaas heb je nou net het boek gelezen wat een ‘plan’ heeft ;-). Je eet dan idd. veel (aduki-en mung)bonen omdat deze ontgiften en vaak een tekort aan vitaminen/mineralen e.d. aanvullen. Daarnaast helpt het plan je om van alles uit te proberen.
    Ik ben met Gillian begonnen voor mijn bruiloft en voelde mij super!. Gillian hanteert de 90/10 regel d.w.z. 90 procent gezond/’haar’ methode en 10 procent jouw ding (bijv. je appeltaart). Voor mij was/is een van de 10 procent een kop koffie per dag.

    Als je haar boek: ‘wat je eet ben je zelf’ leest dan kun je lezen welke voedingsmiddelen een mens nodig heeft. Er is bijv. een hoofdstuk geschreven over het ontdekken van je lichaam. Je gaat dan kijken naar: je tong, je ontlasting, je nagels, huid, aambeien, urine, puistjes etc. en wat dit zegt over jouw lichaam en de stoffen die je mist. In andere hoofdstukken gaat zij in op: altijd moe, stress, prikkelbare darm syndroom, maagproblemen, PMS, afweer, middelen die ontspannen, tanden en tandvlees etc.
    Verder komen in dit boek aan de orde: kiemgroenten, de invloed van koken op je eten, algen etc.

    Als je ongeveer 2 maanden bezig bent met haar boeken gaat veel vanzelf en heb je veel van de noodzakelijke ingrediënten wel in huis. Dit lijkt wellicht lang maar als je totaal suikervrij wilt eten duurt het ook even voor je dit door hebt;-).
    Na de 2 maanden kun dan zelf je menu’s samenstellen en dan hoef je dus niet zoveel bonen te eten. Lees ook eens het kookboek van wat je eet ben je zelf. Hier staan ‘slechts’ 11 recepten met bonen in en de vele andere recepten bevatten heel andere ingrediënten.

    Wat zegt Gillian nog meer over suiker (jouw artikel is hierin m.i. te beperkt, de rest van je website niet hoor):
    – uitputting van de bijnieren-> geïrriteerd, depressie
    – verhoogde kans op onvruchtbaarheid;
    – vermoeidheid;
    – verlaagd libido;
    – PMS;
    – Concentratieproblemen;
    – veel dorst;
    – vertraagt de stofwisseling;
    – relatie met kanker.

    Áls je al zoetstoffen van Gillian mag gebruiken dan alleen in zeer beperkte mate.

    Ik hoop dat dit je beeld voor wat betreft Gillian wat verzacht en dat je de andere boeken eens doorbladert.

    Groet,
    Anne

  2. Hallo Anne,

    Ik heb alle 3 de boeken van Gillian, en wil er in het nieuwe jaar mee beginnen.
    Maar in 1 van de boeken staat een supplement ‘muur’, wat is dat en waar kun je het krijgen?
    Want ik heb op het internet gekeken en vond niets, ik heb bij reformhuizen en drogisterijen geinformeerd, maar nergens konden ze dit.
    Is het werkelijk zo wat er in de boeken gezegd word, want ik kamp met overgewicht, te hoge bloeddruk en ben altijd moe.

    Met vriendelijke groet, Monique

  3. Hoi Monique,
    Ook ik heb nog nooit van ‘muur’ gehoord, heb je dat uit haar originele boek, of uit de in het Nederlands vertaalde versie? Misschien vind je het supplement op deze pagina.

    Zoals je mijn bovenstaand artikel kunt lezen, ben ik niet echt een fan van het ‘dieet’ van Gillian. Als je het mij zou vragen, ben ik van mening dat het t beste werkt als je leert om goed naar je lichaam te luisteren. Die geeft namelijk zelf aan wat die wil eten en hoeveel. Hetzelfde geldt voor bewegen.

    Voor overgewicht en hoge bloeddruk kan je altijd terecht bij een voedingsspecialist. Die kan je vast allerlei nuttige tips en hulp bieden.

  4. Oude gesprekken, maar het houdt hier op.
    Muur zou het plantje muur kunnen zijn. Ook wel kippensla genoemd omdat de kippen het zo lekker vinden. Het groeit overal.

    Zelf eten wij ‘s-morgens fruitsalde; rozijnenbroodje bij de thee en tussen de middag een grote kom sla en een zelfgebakken sneetje spelt brood met bijvoorbeeld boter of notenpasta.
    En ‘s-avonds wederom sla vooraf aan de maaltijd en dat bevalt prima

  5. Daniël, de boeken zijn makkelijk bij een online of een fysieke boekwinkel te vinden.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.