Gezonde vetten: kokosolie

Vetten hebben niet direct iets te maken met suikervrij eten, maar wel met gezond eten. Sommige vetten zijn bijvoorbeeld op zich heel gezond, maar ze worden ongezond als je ze te erg verhit. Dus het is goed om te weten welke vetten gezond zijn en hoe je ze het beste kan gebruiken. Dit artikel gaat over kokosolie. Dit soort vet is heel gezond, je kan het prima verhitten én je kan het voor allerlei dingen gebruiken (niet alleen voor het koken en bakken!).

Waarom is kokosolie zo gezond?
Mensen hebben vetten nodig. We hebben de afgelopen jaren geleerd dat we vooral light-producten moeten eten en sowieso zo min mogelijk vet. Maar gezonde vetten hebben we juist hard nodig. We hebben vetten nodig om bepaalde vitamines (zoals vitamine D) goed op te kunnen nemen in het lichaam. Kokosolie heeft veel voordelen voor het lichaam. Een paar voordelen: het kan zorgen voor gewichtsverlies bij overgewicht, het houdt je bloedsuikerspiegel stabiel en is goed voor je immuunsysteem.

Kokosolie wordt gehaald uit het vruchtvlees van de kokosnoot. Dit vruchtvlees bestaat voor zo’n driekwart uit vet, vooral verzadigd vet. Maar dan gezond verzadigd vet. Het wordt makkelijk door het lichaam opgenomen en het lichaam gebruikt het met plezier als energiebron.

Welke kokosolie kies ik?

Kies een goede kokosolie. Ik snap dat je graag de goedkoopste variant zou willen kopen, maar in het geval van kokosolie is dat geen goed idee. De beste kokosolie is ongeraffineerd (extra virgin) en biologisch. Deze smaakt licht naar kokos, maar die smaak verdwijnt vrijwel geheel bij het bakken. Geraffineerde kokosolie wordt veel verkocht, maar de gezonde effecten ervan zijn sterk verminderderd door het raffineren. Bovendien is bij veel merken het raffineren gebeurd met chemische substanties en dan heb je ongezonde kokosolie. De (helaas duurdere) ongeraffineerde, biologische kokosolie is het beste voor je. Op de verpakking staat dan ‘raw’ of ‘virgin’ of ‘extra virgin’ en biologisch of organic.

Waar kan je kokosolie voor gebruiken?
Voor koken en bakken, in plaats van boter op je brood (hoewel het smeren bij koude temperatuur wat lastig gaat) en ook om onverhit te gebruiken in lekkernijen. Kokosolie kan je ook goed gebruiken als je bij het bereiden een hoge temperatuur gebruikt. Het wordt bij verhitten  namelijk veel minder snel ‘ranzig’ dan bijvoorbeeld olijfolie. Dat komt doordat er in kokosolie zoveel (gezonde) verzadigde vetzuren ziten. Als olie ranzig wordt, komen er schadelijke stoffen in je eten. Dus het is belangrijk om de juiste soort olie te gebruiken bij het koken en bakken. Als je iets sterk gaat verhitten, is kokosolie een hele goede keuze.

Kokosolie kan je dus heel goed gebruiken om door het eten te doen. Maar het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld shampoo en tandpasta. Je kan het zelf op je huid smeren in plaats van een créme uit de winkel, of als conditioner in je haren en als make-up remover.

 

Foto: https://www.flickr.com/photos/mealmakeovermoms/

 

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

3 reacties op “Gezonde vetten: kokosolie” - Geef jouw reactie

  1. Maaike, dankjewel voor het doorgeven! Ik zag het op wikipedia. Ik zal het verder uitzoeken.

  2. Heel fijn Anna! Ik ben benieuwd.
    (sorry trouwens voor al die fouten in mijn stukje tekst, zag het later pas :/ ).

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.