FAQ

Jullie recepten bevatten nogal eens agavesiroop, maar ik zag een website die vertelt dat dat slecht is. Hoe zit dat?

In ons artikel over agavesiroop vind je onze mening over dit zoetmiddel. Wij gebruiken het met mate en vinden dat minder slecht dan geraffineerde suiker.

Eten jullie dan helemaal geen suikers meer?

Wij vermijden specifiek geraffineerde suikers, dus de tafelsuiker zoals je kent voor in de koffie e.d., en suikers die als (geraffineerd) ingrediënt zijn toegevoegd aan producten die je kunt kopen.

Waarom eten jullie geen suiker?

We ontdekten welke nadelen suikergebruik heeft en hebben gekozen voor de voordelen van het eten zonder suiker. Denk aan: een constanter energieniveau met minder vermoeidheidsdips, minder aanvallen op je gebit, minder verlangen naar zoetigheid etc.

In fruit zit suiker, eten jullie dat dan ook niet?

Onverwerkt fruit bevat natuurlijke, ongeraffineerde suikers, die gezond zijn en waaraan het lichaam behoefte heeft. Daarom eten wij wel degelijk fruit.

Geen suiker, eten jullie dan veel lightproducten en kunstmatige zoetstoffen?

Nee, wij geloven niet dat kunstmatige zoetstoffen geheel ongevaarlijk zijn en vermijden dergelijke stoffen, zoals het bekende aspartaam. Veel lightproducten bevatten naast deze kunstmatige zoetstoffen overigens vaak ook meer vet (als het gaat om een product met minder suiker) of meer suiker (bij een product met minder vet) en zijn dus meestal niet gezond.

Dan zoeten jullie zeker veel met honing?

Ook honing eten we niet. Honing heeft een hoge glycemische waarde: het zorgt net als geraffineerde suiker voor een snelle piek in de bloedsuikerspiegel en dat vinden wij ongewenst. Bovendien is aan veel honing simpelweg suiker toegevoegd!

Wat kunnen jullie dan nog eten, er zit toch overal suiker in?

Er zit inderdaad in heel veel producten suiker. Toch blijft er nog veel over waarin geen suiker zit en kun je zelf veel lekkere maaltijden en hapjes maken met suikervrije ingrediënten en natuurlijke zoetmiddelen.

Waarom kozen jullie voor helemaal geen suiker i.p.v. minder suiker?

Wij hadden het idee dat het lichaam geraffineerde suiker helemaal niet nodig heeft en eerder beter kan functioneren zonder. Daarom besloten we dat te testen door geraffineerde suiker helemaal te vermijden. Het idee bleek te kloppen! Daarnaast was Marger verslaafd aan suiker en wilde hij daarvan af, wat niet goed zou werken door alleen maar te minderen.

Helemaal geen suiker meer? Dan ben je zeker flink afgevallen?

Anna at nooit zoveel suiker dat ze er overgewicht van kreeg. In een aantal artikelen kun je Margers ervaringen met afvallen door te stoppen met suiker lezen.

Ik heb een recept uitgeprobeerd, maar krijg een ander resultaat dan jullie. Hoe kan dit?

Als je zelf ingrediënten hebt vervangen door andere, is het mogelijk dat het eindresultaat anders wordt dan bij ons. Daarnaast kunnen de verschillen tussen ovens zorgen dat jouw resultaat iets anders is dan het onze. Te droog/hard? Probeer een wat lagere temperatuur. Te nat/zacht/niet gaar? Probeer een wat hogere temperatuur.

Gebruiken jullie ook stevia en wat vinden jullie daarvan?

Zie ons artikel over stevia.

Ik heb een vraag over zoetmiddel X.

Op onze website vind je een aantal artikelen met informatie en onze mening over specifieke zoetmiddelen. Kijk eens in de rubriek Suikerkennis, daar zie je over welke stoffen wij al geschreven hebben. Daar komen er meer bij in de toekomst.

Op mijn pak melk/ander product staat een tabel met ‘waarvan suikers’, dat is toch niet suikervrij?

In dit artikel leggen we uit hoe je etikketten moet interpreteren.

Hebben jullie een lijst van alle producten waar suiker in zit/zonder suiker?

Nee. Er bestaan tienduizenden supermarktproducten waarvan ook nog eens regelmatig de verkrijgbaarheid of samenstelling wijzigt. Dat bijhouden is niet te doen. Vers fruit, verse groenten, naturel noten e.d., dus onbewerkte natuurlijke producten, zijn suikervrij en kunnen samen een gezonde voeding vormen. Daarnaast geven wij regelmatig tips over lekkere suikervrije producten die wij wel eens kopen en kun je natuurlijk zelf onze recepten maken.

Mag ik een recept of artikel van jullie op mijn website publiceren?

Nee, dat is niet toegestaan. Een link plaatsen naar een artikel van ons mag altijd en als citaat mag je daarbij maximaal één alinea van het artikel citeren.

Kan ik rechten ontlenen aan deze website en de teksten erop?

Nee. Wij zijn geen voedingsprofessionals en onze teksten dien je ook niet als zodanig te interpreteren. Wij zijn vertellen slechts onze ervaringen en bevindingen en geven onze meningen. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet met deze informatie. Raadpleeg een deskundige als je je voedingspatroon wilt aanpassen.

2 reacties op “FAQ” - Geef jouw reactie

  1. Hoi,

    geen toegevoegde suiker. Dan zou je dat op de verpakking terug moeten zien in de lijst met ingrediënten. Wel zit er lactose in, melksuiker die van nature aanwezig is in melk.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.