Eet lekkere en gezonde alternatieven voor suiker

Als je gewend bent om gemiddelde of bovengemiddelde hoeveelheden suiker te eten, is het soms een flinke stap om voortaan minder of geen suiker te gaan eten. Zo’n stap kun je dan ook het beste doordacht nemen en niet simpelweg alle suikerproducten schrappen en dan denken dat je er bent.

Gewenning

Snoepen is voor een groot deel gewenning, lichamelijk en/of geestelijk. Mijn lichaam was enorm gewend aan veel zoetigheid eten, zo erg dat ik van veel dingen zonder suiker helemaal niet wist dat ze zo zoet waren. Ik vond het de normaalste zaak van de wereld om bij het gezonde avondmaal met zilvervliesrijst, groente en bijvoorbeeld tofu een Oosters sausje te eten. Hoewel die vaak voor een groot deel uit suiker bestonden, smaakten ze voor mij niet specifiek zoet.

Geestelijke gewenning kan samenhangen met de eetmomenten. Men eet suiker als troost of om iets te vieren bijvoorbeeld, of gewoon bij trek of verveling. Je kunt stoppen met suiker, maar trek of verveling blijven niet opeens ook weg.

Genieten van gezonde alternatieven

Gedroogde abrikozen
Gedroogde abrikozen

Geen of veel minder suiker eten betekent echter niet dat je niet meer van eten mag genieten. Door te stoppen met suiker werd mijn smaakzin veel verfijnder: de natuurlijke zoetheid van veel suikerloze voeding kon ik opeens proeven en andere smaken kan ik beter onderscheiden, nu mijn smaakpapillen niet meer voornamelijk getraind zijn op zoet. Genieten van eten vind ik daarom nu ook makkelijker.

Wij besloten toen we stopten met suiker dat het belangrijk was om voor een aantal gezonde alternatieven te zorgen, zodat we gewoon smakelijk konden blijven eten, zonder het risico dat we in plaats van suikerproducten allerlei ongezonde (bijvoorbeeld te vette) dingen zouden gaan eten, of ondervoed zouden raken door te eentonige voeding.

Wij kozen ervoor om ook geen kunstmatige zoetstoffen te gebruiken in plaats van suiker. Het is nog altijd erg onduidelijk wat de betrouwbaarheid van dergelijke stoffen is, dus die bedoelen we zeker niet met ‘gezonde alternatieven’.

Voorbeelden

Ik ben altijd dol geweest op tomatensoep, maar in de supermarkt zit daar vrijwel altijd suiker in. Gezond alternatief: onze zelfgemaakte tomatensoep zonder suiker. Eenvoudig te bereiden en dus voor mij laagdrempelig, daarnaast gezond en erg lekker.

Een ander voorbeeld: in plaats van een stuk chocola op een moment dat ik echt behoefte heb aan zoet (dat gebeurt niet zo heel vaak meer), pak ik een of twee (gewelde) gedroogde abrikozen zonder toegevoegde suiker. Mooi natuurlijk en ik krijg het echt niet voor elkaar om daar overdreven veel van achter elkaar te eten.

Stel een repertoire samen

Toen ik genoeg alternatieven wist, had ik er vertrouwen in dat ik kon ophouden met suikerproducten en dat is juist gebleken. Ik eet nu alleen nog maar suikervrije alternatieven, al liggen die soms best dichtbij het origineel. Diners die bereid zijn zonder suikerige sausjes e.d., suikervrij brood met suikervrij beleg, tussenmaaltijden en tussendoortjes die geen geraffineerde suikers bevatten en af en toe eten we ook gewoon zelfgemaakte taart, cake of koekjes.

Met genoeg alternatieven kom je dus niets tekort en is suikervrij leven een fluitje van een cent. Wij hebben gemerkt dat het verlangen naar suikerproducten verdween toen we suiker verwisselden voor dergelijke alternatieven. Voor iedereen zal dit repertoire met alternatieven verschillen, afhankelijk van hoe je voedingspatroon eruit ziet. Hopelijk biedt onze site je een aantal van die alternatieven of inspiratie om ze zelf te ontwikkelen.

Gepost in rubriek Tips

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

13 reacties op “Eet lekkere en gezonde alternatieven voor suiker” - Geef jouw reactie

  1. Wat ik mis(of misschien heb ik niet goed gekeken) is dat jullie helemaal niets vertellen over alle graanstropen(rijststroop/maistroop/gerstemoutstroop enz.) die er bestaan.
    Is hier een speciale reden voor of zijn jullie hier niet mee bekend ?

    Groet,Monique

  2. Daar hebben we ons inderdaad nog niet enorm in verdiept, totdat we meer weten vermijden we dat soort dingen standaard ook. Het is toch een vorm van raffinage die gebruikt wordt om (weliswaar van oorsprong natuurlijke) suikers uit granen te verkrijgen. Zeker over maisstroop heb ik al dusdanige dingen gelezen dat ik niet snel geneigd ben aan te nemen dat dergelijke stroopjes wel gezond kunnen zijn. Wellicht binnenkort meer over dat onderwerp!

  3. Ik vind het goed dat jullie zoveel schrijven over vervangende producten. Gisteren stond ik een beetje sceptisch tegenover mijn suikervrije ‘dieet’ toen ik heel erg verlangde naar zoet, maar nu heb ik weer hoop :) Ik ben er ook van overtuigd dat het eten van suiker deels gewenning en makkelijkheid is. Nu moet je er echt moeite voor doen, maar ik vind het wel heel leuk om het allemaal uit te zoeken. Het zal wel even wennen worden dat ik niet meer zomaar ergens uit eten kan of even een frietje kan bestellen op een festival.

  4. ik vind het een suuprgoeie site x bedankt om me te helpen bij mijn schoolopdracht ! kkus

  5. Voor ons is het een uitkomst deze website! Ons dochtertje van 3.5 jaar, kan namelijk niet tegen suiker, ze reageert daar “allergisch” op, ze krijgt uitslag op haar polsen, armen, knieholtes (de bekende eczeem gebieden) en krijgt ernorme jeuk met het gevolg dat ze zich openkrabt. Voor haar moet dus alles zonder suiker zijn. Honing gaat in zeer beperkte mate goed, net als esdoornsiroop. Verder heb ik de blueberry muffins inmiddels gemaakt maar dan met stukjes appel erin. Ze vond het heerlijk! Het is dus altijd flink puzzelen, want daarbij is ze ook nog echt allergisch voor ei en noten. Er blijft dus niet veel over, maar inmiddels kunnen we dankzij deze website toch wat lekkers voor haar maken!!

    Voor ons geen kwestie van kiezen dus, maar noodzakelijk weglaten van suiker!

  6. Ik heb nog een aantal alternatieven gevonden zonder suiker. Cracottes van Lu zijn heerlijk luchtige crackers en er zit geen grammetje suiker in. Dit is ook zo met de ardenner boeterhamworst van de super. Ook de leverkaas van de super en de berliner van de aldi bevatten geen suiker.
    Groetjes Joke

  7. Geachte lezers,
    Na het lezen van de vele indrukwekkende verhalen heb ik toch zo mijn bedenkingen en mijn twijfels hierover. Is het inderdaad gezondheid ondermijnend, mits men er uit ga-at, dat er alleen gebruik gemaakt kan worden van gezonde proefpersonen. Het menselijk lichaam is opgebouwd uit, koolhydraten, eiwitten en vetten. Koolhydraten zijn belangrijke zijn belangrijke energie leveranciers voor onze hersenen en spieren. Uit dierproef ondervindingen is niets gebleken dat het gebruik van suikers extra nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor de volksgezondheid en of enige verslavingsverschijnselen te weeg zal brengen. Men heeft ratten 12 dagen laten vasten, en daarna het voor hen specifieke droge voer ter beschikking gesteld, door dit droge voer was er een extra behoefte aan drinken. Er werd een koolhydraatrijk drinken aangeboden, wat uiteindelijk resulteerde in een nog grotere behoefte om nog meer te gaan drinken. Tijdens dit onderzoek is niet vast te komen staan dat er een suiker afhankelijkheid ontstond, zoals die bekend is bij de verslavingszorg. Wetenschappelijk is bewezen dat na inname van suiker het serotoninegehalte toe neemt en het acetylcholine wordt geremd. Serotonine is de neurotransmitter die er zorg voordraagt dat we onszelf wel gaan bevinden c.q goed, vrolijk voelen. Dit neemt niet weg dat het onverstandig is, om extreem veel te gaan snoepen en of extra suikers aan onze voeding moeten gaan toevoegen. Ieder van ons moet in principe de ware smaak van onze voeding leren onder kennen en zo nodig leren te waarderen. Te veel snoepen geeft als bijwerking: dorst, misselijkheid en een schommeling van onze bloedsuikers. Alleen al om deze reden is het dan ook af te raden om extra of extreem veel suikers tot ons te nemen. Over de effecten die suikers zouden kunnen hebben op het hyperactief gedrag van met name kinderen, is uit de diverse onderzoeken geen eensluidend antwoord vast gesteld, wel is gebleken dat dranken die cafeïne bevatten als een pepmiddel gezien mogen en of kunnen worden. Het probleem van overgewicht bij de mens is vaak te wijten aan het op een onverstandige wijze nuttigen van drank en spijzen, met een te hoog vet gehalte en te veel aan koolhydraten, maar vooral aan een gebrek aan lichaambeweging. Dus met andere woorden: eet verstandig, zorg voor een goed ontbijt, lunch en dineer. Indien er behoefte bestaat om tussen door iets te eten, ga dan vooral niet snacken. Let op met wat je eet, want ook smoothies en andere vruchtensappen bevatten vele verborgen koolhydraten, zoals fructose, welke een zuur aanval betekent op het tandglazuur, met als gevolg tand erosie. Mijn conclusie is dan ook: het niet eenvoudig en zelfs bijna ondenkbaar een, eensluidend antwoord te geven op de vraag wat is gezond en wat is ongezond aangaande het al dan niet van het gebruik van suikers in welke vorm dan ook. Van enkele kunstmatige zoetstoffen is bekend dat deze kankerverwekkende stoffen bevatten, het dus raadzaam om jezelf goed voor te laten lichten.
    Met vriendelijke groet;
    Gerard Pors
    Oosterse Geneeskundige

  8. kan het zijn dat ik de volgende waardevolle produkten heb gemist op jullie prchtige site?
    kokosbloesem-suiker en meer….www.noble-house.tk/.
    voor liefhebbers die van een zoete smaak weten te waarderen.

  9. Hey, ik had al het boek van Stefan Kleintjes maar vond dat met momenten niet praktisch genoeg. Want bepaalde ingredienten die hij gebruikt, ja waar vind je dat dan? Deze website maakt mij veel meer duidelijk, super!

    Wat ik me nog wel afvraag, is er een soort van opsomming ergens van alternatieven?

    Bijvoorbeeld: tussendoortjes als 4 uurtje op de kribbe, de verzorgsters willen meegaan in mijn visie, wat raad ik ze aan mijn zoontje aan te bieden?

    Ik gaf tussendoortjes als een stuk fruit, een yoghurtje, een rijstwafel. Maar op het fruit na, bevatten de yoghurtjes en rijstwafel eigenlijk ook geraffineerde suikers?

    Wat zijn nu echt ‘correcte’ alternatieven? Of is alles enkel en alleen in de natuurvoedingswinkel te vinden?

    Groetjes

    Florinoor

  10. hoi, ik ben me sinds een paar dagen aan het verdiepen in alle verhalen die hier staan beschreven. Ik wil het ook gaan proberen!! maar ik heb weinig te besteden, zijn er ook betaalbaren producten en waar kan ik die vinden?
    Groetjes Lieke

  11. Florinoor en Lieke,
    Er zijn meer mensen die een vraag hebben zoals die van jullie. Ik zal binnenkort een artikel schrijven over betaalbare suikervrije producten die je in de winkel kan kopen.

  12. Dag Anna,

    Ik lees de reacties van Florinoor en Lieke en denk: dat is precies wat ik graag wil weten!! Kun je me vertellen of je al wat hebt geschreven over betaalbare suikervrije alternatieven? Wat kant en klare producten (repen e.d.) betreft heb ik al veel zin langskomen. Als ik de bakrecepten bekijk zie ik dat jullie allerlei alternatieven voor suiker gebruiken. Als ik één of twee alternatieven wil aanschaffen, waar kan ik dan het meest voor kiezen? Welke zijn gunstig qua eigenschappen voor het bakken en beter voor de gezondheid?

    Alvast bedankt! Gr. Yvonne

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.