De Voedselzandloper van Kris Verburgh

Om inspiratie op te doen en meer te leren over suikervrij eten, krijg ik graag ideeën en tips van anderen. Een van de manieren om deze te krijgen, is het lezen van boeken over gezond eten.

voedselzandloperDe voedselzandloper – over afvallen en langer jong blijven
Kris Verburgh (2012)

De auteur, Kris Verburgh, is vooral een specialist van het verouderingsproces van het lichaam en de rol van voeding daarbij. Hij is een arts en onderzoeker uit België, vrij jong (1986) en erg ambitieus. De Voedselzandloper gaat vooral over een nieuwe ‘schijf van vijf’. Het boek is vrij makkelijk leesbaar als je houdt van voeding en onderzoek. Er staat een hoop informatie in over voeding en wat het met ons lichaam doet, waaronder suiker. Vooral een erg leuk boek dus voor mensen die gek zijn op voeding, zoals ik.

 

Suiker
Wat zegt hij over suiker? Iedereen weet dat suiker niet gezond voor je is, maar suiker is nog veel ongezonder dan we denken. Suiker zorgt namelijk niet alleen voor gaatjes in je tanden of overgewicht, maar het zorgt er ook voor versnelde veroudering en een verhoogde kans op kanker. Waarom? Suiker is plakkerig. Niet alleen als je het aan je vochtige vingers krijgt, of als een snoepje onder je schoen blijft plakken, maar ook in je lichaam is suiker plakkerig. Suiker zorgt er namelijk voor dat eiwitten aan elkaar plakken, waardoor je weefsel stijver wordt. Wat betekent dat? Dat we meer kans hebben op een verhoogde bloeddruk, hersenbloeding en dergelijke aandoeningen. Ook het immuunsysteem werkt minder goed door suiker en je krijgt er een verhoogde kans door op nierproblemen, staar en ook rimpels.

Suiker en kanker
Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel suiker eten, een verhoogde kans op kanker hebben. Waarom? Via een bepaald proces in je lichaam, zorgt suiker ervoor dat weefsels groeien. Kanker ontstaat wanneer bepaalde cellen te snel en ongecontroleerd groeien. Suiker speelt ook een belangrijke rol bij het onderhouden van kanker. De kankercellen halen hun snelle energie uit suiker. Bovendien zorgt suiker ervoor dat het immuunsysteem minder goed werkt. Het kan dus minder goed vechten tegen de kankercellen.

Helemaal geen suikers meer?
Verburgh zegt dat je er zeker goed aan doet om weinig suikers te eten. Dan heeft hij het niet alleen over witte suiker, maar ook over andere snelle suikers zoals die in witbrood en witte pasta. Hij maakt ook duidelijk dat het belangrijk is om wel suikers te blijven eten, maar dan die in voedingsmiddelen die hun suikers langzaam afgeven. Bijvoorbeeld havermoutpap met fruit. De voedingsmiddelen die zorgen voor snelle pieken, zoals geraffineerde suiker, snoep, witte pasta, moet je eigenlijk gewoon laten staan. Als je een vervanger voor geraffineerde suiker zoekt, raadt Verburgh aan om stevia, tagatose of agavenectar te gebruiken.

Recepten en menu’s
Achterin het boek staan menu’s en recepten. Zo krijg je een helder, praktisch beeld van wat de auteur allemaal wil zeggen met al die woorden in het boek. Havermoutpap is een belangrijke vervanger van brood, rijst, pasta en aardappels. Er staan een aantal lekkere opties met havermoutpap bij de recepten. Als avondeten wordt er veel vis aangeraden, met veel groente en kruiden. Ik kon zelf niet zoveel met de recepten. Alleen de havermoutpap heb ik meerdere keren gemaakt. Het is een kwestie van smaak, ik vind het wat te simpel in smaak en teveel vis. Hier vind je een aantal van zijn recepten (en allerlei andere dingen omtrent de voedselzandloper).

Conclusie
Een erg interessant en leuk boek om te lezen. Het is inspirerend, leerzaam en goed geschreven. Het is wel vooral leuk voor mensen die houden van voeding, het menselijk lichaam en de theorie erachter. Het boek vertelt zoveel over een nieuwe manier van eten, dat je na het lezen er graag mee aan de slag wil. Gezonder eten! Juist omdat het veel bestaande (en vaak ouderwetse) weetjes over voeding omver schopt, helpt het de gemiddelde lezer niet genoeg op weg om aan de slag te gaan met deze informatie. Het aantal recepten is beperkt. Het is ook niet in eerste instantie een kookboek, maar toch had ik best wat meer recepten willen zien in dit boek. Dat dachten meer mensen. In 2013 is dan ook een voedselzandloper kookboek verschenen. Niet geschreven door Kris Verburgh, maar door ‘foodie’ Pauline (dit boek heb ik nog niet van binnen gezien).

Ik heb nu vooral geschreven wat Kris Verburgh in dit interessante boek zegt over suiker(s). Wat houdt die voedselzandloper nou verder in? Lees daarvoor het boek maar.

Koop ‘De Voedselzandloper’ online

Koop ‘Het Voedselzandloper Kookboek’ online

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

Eén reactie op “De Voedselzandloper van Kris Verburgh” - Geef jouw reactie

  1. Voor bijpassende recepten zijn de boeken: een leven lang jong en OERsterk koken erg interessant.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.