De gezonde weg kiezen

Wij mensen worden weleens boos op onszelf, we zijn weleens verdrietig, gefrustreerd, geïrriteerd, beschaamd of depressief. Dan gaan we vaak dingen doen die niet gezond voor ons zijn. En daarna voelen we ons nog vervelender. Waarom doen we dat? En hoe zorg je ervoor dat je van dat vervelende gevoel afkomt?

Zin om ongezond te eten

Soms als ik me vervelend voel, krijg ik zin om iets te doen wat ongezond voor me is. Zoals het eten van iets waar veel suiker in zit. Het is een soort wraak tegen de situatie en mijn vervelende gevoelens. Of om de vervelende situatie even te vergeten. Het kan een situatie zijn die duidelijk vervelend is, zoals een kind dat ‘s nachts veel huilt en maar niet wil gaan slapen. Het kan ook een vervelend gevoel zijn dat erin sluipt en waarvan ik zelf niet eens precies weet waar het vandaan komt. Meestal leer ik vooral veel van situaties waarin ik me vervelend voel. Maar soms heb ik zin (of tijdelijk zin) om de handdoek in de ring te gooien en gewoon wat stoms te doen, zoals een zak chips leeg eten of een rij koekjes achter elkaar opeten. Op dat moment lijkt het een opluchting om dat te doen.

Maar waarom ga je iets doen wat niet goed voor je is als je je toch al vervelend voelt? Dat is toch eigenlijk onlogisch? Als je je vervelend voelt en dan iets doet wat ongezond voor je is, zoals veel snoepen. Dat zorgt er duidelijk niet voor dat je je beter gaat voelen. Ook al lijkt dat heel even zo. Hoe kom je dan van het vervelende gevoel af? En hoe zorg je ervoor dat je geen behoefte meer hebt om iets ‘slechts’ te doen, zoals snoepen (of roken, drinken, schelden, of wat dan ook)?

Hoe kies ik de gezonde weg?

Het moet (grotendeels?) een aangeleerde reactie zijn, want een jong kind grijpt niet naar ongezonde dingen als ‘ie zich vervelend voelt. Wat doet een kind als ‘ie zich vervelend voelt? Slapen, bij mama of papa wegkruipen, z’n knuffels pakken, huilen, op de bank hangen.

Wat doe je als papa of mama als je kleine kind ziek is? Wat werkt het beste? Lieve woordjes fluisteren, vertroetelen, knuffelen, iets te eten maken dat je kind kracht geeft om zich snel weer fijn te voelen en zorgen dat je kind genoeg rust krijgt. Als je boos of ongeduldig reageert, voelt het kind zich alleen maar nog vervelender. Dat helpt niet, dat maakt het erger. Wat wel werkt, zijn die lieve woordjes, aandacht, knuffels, luisteren naar je kind, je kind geruststellen. Als jij je vervelend voelt, waarom geef je dat niet aan jezelf?

Geef jezelf wat je echt nodig hebt

Misschien vind je dat dit al doet. Door jezelf (of je kind) te verwennen met ‘iets lekkers’, met suikerproducten bijvoorbeeld. Maar is dat echt wat je nodig hebt als je zielig bent? Een klein kind grijpt niet naar de koekjes als ‘ie verdrietig is. Die wil naar zijn mama of papa. Die wil graag geknuffeld worden. Die wil graag aandacht, liefde. Net als ieder ander mens.

Als je je vervelend voelt, probeer dan jezelf te geven wat je echt nodig hebt in plaats van iets ongezonds. Het kan handig zijn om te bedenken welke dingen je kan doen om goed voor jezelf te zorgen. Als je je dan niet fijn voelt, weet je wat je kan doen. Voor iedereen zal dat wat anders zijn. Bijvoorbeeld tegen jezelf zeggen wat je wilde dat die ander tegen je zei, in een boek lezen, een wandeling maken, met iemand praten of op je kop gaan staan (yoga oefeningen doen).

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.