Baba Anoesch (auberginesalade)

baba-anoeschDit is een erg lekkere auberginesalade voor op brood. Het heet Baba Anoesch (of Baba Ganousj) en komt oorspronkelijk uit Jordaniƫ. Dit recept bevat geen suiker in en bovendien geen zuivel (handig voor mensen met een lactose-intolerantie of koemelkallergie).

Als je in de supermarkt een salade voor op brood wilt kopen, kun je er bijna van uitgaan dat er suiker in zit. Er zit suiker in de eiersalade, tonijnsalade, krabsalade en ga zo maar door. Daarom ben ik zelf salades en dergelijke gaan maken, zodat ik toch wat lekkers op mijn brood kan smeren!

Baba Anoesch
voor een bakje van 250 gram

  • 1 aubergine
  • 2 knoflookteentjes, in plakjes gesneden
  • 2 eetlepels tahin (sesampasta, te koop bij Turkse winkel en biologische winkel)
  • olijfolie
  • 1 eetlepel citroensap
  • snufje cayennepeper
  • snufje zout
  • 1 eetlepel gehakte koriander

Snij de aubergine in smalle reepjes en bak deze met olijfolie in een ruime koekenpan. Zet het vuur zacht tot middelhard, de aubergine moet namelijk langzaam helemaal gaar en zacht worden. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Voeg na 10 minuten de knoflook toe.

Doe ondertussen de tahin, citroensap, cayennepeper, zout en koriander in een kom. Hou een klein beetje koriander apart. Voeg de gebakken aubergine en knoflook toe. Pureer dit kort met de staafmixer, zodat je een zachte spread krijgt met nog wat stukjes aubergine erin. Voeg eventueel een eetlepel olijfolie toe als het mengsel nog te dik is. Roer de apart gehouden koriander erdoor.

Doe de auberginesalade in een bakje, zodat je het in de koelkast kunt bewaren. De salade eerst laten afkoelen voordat je ‘m in de koelkast zet.

Gepost in rubriek Lunch

Hulp nodig bij stoppen met suiker?

banner voor cursus 40 dagen zonder suikerDe cursus "Natuurlijk Suikervrij" helpt je 40 dagen lang om van de suiker af te komen en leert je een suikervrij eetpatroon aan. Ruim 140 lezers van SuikerWijzer volgden de cursus van Miss Natural al. Er is zelfs een niet-goed-geld-terug-garantie.

Door je via ons aan te melden steun je automatisch SuikerWijzer.nl.

11 reacties op “Baba Anoesch (auberginesalade)” - Geef jouw reactie

  1. Ik kan me niet voorstellen dat die paar dingen die je op je brood doet zo dik zouden maken.
    Ik neem ook wel eens tauge op brood, schijfjes komkommer of wortel is lekker, of bijv. alleen licht kruidenboter. Maak het wat gekker met licht sambal. Tomatenketchup zit wel wat suiker in, maar dun smeren is vast geen probleem voor je vetlaagje.
    Maar je zou het vooral misschien moeten zoeken in de hoeveelheid boterhammen, en als die niet groot is: zoek het ergens anders.
    Het ligt dan vast niet aan je boterhammen dan, en zeker niet aan je beleg.

    Ik heb een tijdje overdag alleen vitaminepillen en proteinepoeder (sportsupplement) gegeten, en 6, 7 boterhammen weggelaten.
    Ik zal je zeggen dat de spekrand zo vertrokken was. En sporten: vast niet, zelf mijn avondwandeling sloeg ik regelmatig over.
    ‘s avonds heb je honger als een beer, dat wel, maar overdag is het best te overzien.
    en van je besparing op brood(beleg) koop je vitamines en proteine.

  2. Bedankt voor al je tips en ideeƫn. Mijn stoppen met suiker eten heeft niet als doel om af te vallen, maar om gezonder te leven. Naar mijn idee is suiker ongezond voor je lichaam. Zie ook mijn artikel: https://suikerwijzer.nl/geen-suiker-meer/.

    Als je alle kleine beetjes suiker weglaat (dus ook die in je broodsmeersel verstopt zitten) is dat bij elkaar opgeteld een hele hoop suiker die je laat staan. Bovendien heb ik nog geen moment trek of honger gehad, dat vind ik belangrijk.

  3. Er zijn ook voldoende mensen die om andere redenen suiker laten staan. Ik heb een candida-infectie en ben al enige tijd met het candida-dieet bezig, wat onder andere inhoudt: absoluut geen suiker (dus ook beperkt fruit e.d.! en ook geen gist, geen melkproducten, geen azijn…) Als ik nu suiker eet, lig ik gedurende de hele daarop volgende week te creperen in een hoekje…

  4. Ik had geen tahin in huis, daarvoor in de plaats 2 eetlepels sesamsaadjes in de vijzel bewerkt en een scheutje sesamolie toegevoegd. Heb de spread op een miniwrap gesmeerd met een pluk rucola erbij. Zo heerlijk! Ik neem er zo nog eentje. Bedankt voor dit lekkere en zelfs voor mij succesvol te bereiden recept.

  5. Rachel, bij ons is het altijd erg snel op en daarom staat het hier nooit lang in de koelkast. Ik zou het maximaal twee dagen bewaren.

  6. Beste Anne,

    Super goed recept!

    Volgens mij snappen sommige mensen niet wat suiker met je doet (vergiftigen). Mensen lees eerst eens goed voor je opmerkingen plaatst!

    Bedankt Anne voor je tips!! Ik ontvang graag meer leuke recepten:-)

  7. Mensen die dagen overleven op vitamine pillen en proteinepoeders zijn al helemaal achterlijk.
    Ga gewoon is wat meer groente eten en minder pasta en rijst. De verhoudingen op Mensen hun bord klopt gewoon niet.
    En eet havermout inplaats van brood. Haverkorn is een goede broodvervanger, havermout pannekoeken super lekker.
    Gi waarde oftewel glycemische index zoek dat maar is op.

    Je bloedsuikerspiegel stabiel houden is de sleutel tot een gezond slank lijf.
    En Crossfit natuurlijk ;-)

Jouw reactie

Je e-mailadres wordt niet getoond. Velden met een * zijn verplicht.